Tietoa meistä

Kotkan ja Haminan nuoriso-orkesteri on Kotkan ja Haminan seudun musiikinharrastajien puhallinorkesteri. Orkestereita toimii tällä hetkellä kolme, alkeistason C-orkesteri, edistyneempien soittajien B-orkesteri ja kokeneempien puhaltajien vaativampaa ohjelmistoa soittava A-orkesteri. Lisäksi aikuistuvilla nuorilla on mahdollisuus jatkaa harrastustaan vuonna 2017 perustetussa Uudessa Iloisessa Puhallinorkesterissa, jonne myös uudet aikuiset harrastajat ovat aina tervetulleita. Orkesterit toimivat Kotkan seudun musiikkiopiston alaisuudessa ja harjoittelu kuuluu osaksi musiikkiopintoja. Orkestereita johtaa kapellimestari Anne Kankare. Orkesterit harjoittelevat viikoittain ja esiintyvät säännöllisesti konserteissa.

Kotkan ja Haminan Nuoriso-orkesteri palkittiin Vuoden Puhallinorkesteri 2018 -tunnustuspalkinnolla valtakunnallisilla puhallinpäivillä Oulussa 2019. Palkinnon myöntää Suomen Puhallinorkesteriliitto erityisesti ansioituneelle harrastemusiikin parissa toimivalle puhallinorkesterille. Orkesterimme sai tunnustuksen erittäin vilkkaasta ja aktiivisesta toiminnasta edeltävinä vuosina, kuten osallistumisesta Junior Tattoo tapahtumiin, kesäleiritoiminntasta ja musiikkiopiston puhallinkoulutoiminnasta.

Suomen puhallinorkesteriliiton myöntämä digitaalinen ansiomerkki vuoden puhallinorkesterille 2018.
Kotkan Haminan Nuoriso-orkesteri on alueen ainoa marssiva puhallinorkesteri, jonka vuotuiseen keikkakalenteriin on jo pitkään kuulunut mm. Kotkan meripäivien ja Haminan elomarkkinoiden paraatit. Kuva: Mikko Mäkelä

Orkesterit esiintyvät vuosittain useissa eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Perinteisesti orkesterit on nähty kesän isojen kulkueiden orkesterina niin Kotkan meripäivillä, kuin Haminan elomarkkinaparaatissa. Yksi isoimmista ja vaativimmista esiintymisistä on Hamina Tattoon yhteydessä järjestettävä Junior Tattoo, joka on nuoriso-orkestereiden kuviomarssitapahtuma. Orkesterimme on nähty Junior Tattoossa jo kahdesti esiintymässä isolla kokoonpanolla. Kuviomarssissa tehtävä liikkeessä tapahtuva soittaminen on vaativaa ja siihen on harjoiteltu lukuisilla leireillä, joissa on ollut kouluttajia mm. Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnasta. Orkesteri on tilattavissa myös tarpeen mukaan viihdyttämään erilaisissa tilaisuuksissa. A-orkesterilla on runsaan tunnin mittainen viihteellinen ohjelmisto, josta saadaan tarpeen mukaan valittua pirteää musiikkia eri tilaisuuksiin.

A-orkesteri esiintyi kesän 2018 risteilyalusten vastaanotossa yhdessä paraatityttöjen kanssa toivottaen risteilyvieraat tervetulleiksi merikaupunki Kotkaan. Kesän suurin risteilä MSC Meraviglia toi Kotkaan yli 5000 risteilyvierasta. Kuva: Jari Saukkonen

Orkesterit harjoittelevat myös vaativampaa konserttiohjelmistoa vuosittain järjestettävää konserttia varten. Näissä konserteissa esiintyvät kaikki musiikkiopiston alaisuudessa toimivat nuoriso-orkestereiden kokoonpanot, mukaan lukien aikuisten harrastajien Uusi Iloinen Puhallinorkesteri. Konsertit tarjoavat elämyksiä niin yleisölle kuin itse harrastajalle. Monelle puhallinkoulusta mukaan tulleelle pienelle soittajalle orkestereiden konsertit ovat ensimmäinen mahdollisuus päästä esiintymään isolle yleisölle konserttitalon lavalla yhdessä tasokkaiden, pidemmälle edistyneiden orkestereiden kanssa.

Vuoden 2018 Syyskaruselli-konsertissa esiintyivät kaikki orkesterikokoonpanot yhdessä ja erikseen. Kuva: Paavo Terva

Musiikkiopisto vastaa orkestereiden taiteellisesta kasvatuksesta osana musiikkiopiston opintoja kattaen säännöllisen harjoittelun. Toimintaa tukemassa orkestereiden taustalla toimii Kotkan Nuoriso-orkesteriyhdistys ry., joka järjestää soittajille leirejä ja muita tapahtumia, sekä hankkii orkesterille nuotteja ja soittimia. Yhdistyksen tavoitteena on edistää orkesterin tunnettuutta, kasvattaa soittajien välistä yhteisöllisyyttä ja tukea orkestereiden ja soittajien harrastusta monin tavoin. Yksi keskeinen yhdistyksen tavoite on myös motivoida soittajia pysymään harrastuksen parissa mm. järjestämällä säännöllisesti esiintymismatkoja ulkomaille. Yhdistys kerää tulonsa pääasiallisesti vanhempien narikkatoiminnan kautta, mutta myös orkestereiden konserttituloilla. Yhdistyksellä on myös merkittäviä tukijoita, joiden avustusten turvin toimintaa pystytään kehittämään monipuolisesti. Kaikki tulot käytetään orkesterissa soittavien nuorten hyväksi. Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut 2016 lähtien Vesa Kankare.

Vuoden 2018 yksi kohokohdista oli A-orkesterin esiintymismatka Saksaan. Konserttien lisäksi aikaa varattiin myös hauskanpitoon! Kuva: Vesa Kankare